Skip to main content

Een optimaal ecommerce ecosysteem

Product Information Managementsystemen worden steeds populairder. Meer en meer vormen ze de spil tussen ERP-, WMS-, OMS- en CMS-systemen en ecommerce platformen, ook bij Magento-webshophouders. Momenteel heeft minder dan 10% van alle bedrijven een PIM-systeem in gebruik. Toch zien we dat het aantal partijen dat voor een PIM-systeem kiest, elk jaar hard groeit. Maar hoe werkt een PIM-systeem en wat heb je eraan?

Wat is een PIM-systeem?

Doordat klanten tegenwoordig een uitgebreide informatievoorziening eisen, is het een enorme klus geworden om van ieder product de omschrijving en productattributen op ieder kanaal en in iedere taal up-to-date te houden. Bovendien verschillen attributen onderling ook regelmatig. Denk maar aan de talloze verschillende kledingmaatsystemen. Dat kan resulteren in immens ingewikkelde Excel-spreadsheets met gegevens van allerlei producten, die vervolgens naar de vele kanalen moeten worden geëxporteerd. Dat vergt een hele hoop knip- en plakwerk.

Een PIM-systeem maakt dat soort werkzaamheden overbodig. In het systeem wordt een overzichtelijke omgeving getoond waarin informatie kan worden bijgehouden voor elk type product, met de bijbehorende specifieke attributen, inclusief afbeeldingen. Maar dat is nog niet alles. Behalve dit databeheer kun je de gegevens met een PIM-systeem ook distribueren naar je verschillende kanalen. Met één druk op de knop verstuur je de data naar al je systemen, zoals je Magento webwinkel. Zo heb je altijd actuele informatie bij de producten en komen de gegevens altijd en overal met elkaar overeen.

“Beheer je productinformatie vanaf één centrale basis”

Meer weten over PIM voor jouw organisatie? Neem contact met ons op!